Sütőtökös fagyi

Lassan minden bejegyzést úgy kezdek, hogy a most következő recept egy fontos alkotóelemével nem tudok betelni. Nos, ez most sem lesz másképp, ugyanis már júliusban számoltam vissza a napokat, hogy mennyit kell még aludni, hogy végre sütőtököt ehessek. Augusztus végén végre elérkezettnek láttam az időt, és vettem egy sütőtököt a piacon, ami azóta várta sorsa beteljesülését. Levest szerettem volna főzni belőle, de azóta nem volt olyan hideg idő, hogy forrót kívánnék. Gondolkodtam sima megsütésen is, de mivel a hétvégére 20 fokot mondott az előrejelzés, így fagyi készült belőle. Már jó ideje próbáltam meggyőzni Anyát, hogy nekünk bizony hatalmas szükségünk van egy fagyigépre, de aztán kompromisszumos megoldás született: a robotgépünk tálja kicserélhető fagyikészítőre is. Nagyon bevált, pláne, hogy laktózérzékenyként eléggé kirekesztve érzem magam a cukrászdákban. Na de most eljött az én időm, és végre annyi fagyit eszem, amennyit csak szeretnék.

A sütőtökös fagyirecept alapja a már emlegetett Tanja Grandits Aroma pur könyvéből származik. Azt már Mautner Zsófitól is tudjuk, hogy a sütőtök és a kínai ötfűszerkeverék nagyon jó barátok, így a recept első pillantásra megtetszett. Kicsit alakítgattam rajta, de alapvetően követtem a lépéseket. Az eredeti receptben olyan tejtermékek is előfordulnak, amiknek magyar megfelelője egész egyszerűen nem létezik. Ennek ellenére a végeredmény szerintem jó lett.





Hozzávalók:

25 dkg sütőtök (már megpucolva, kimagozva)
1 dl tej
50 ml tejszín
1 csipet só

130 g cukor
30 ml víz
60 ml tejszín
125 g mascarpone
5 tojás sárgája
60 ml tej
1/2 TK. kínai ötfűszerkeverék
1 csepp mandulakivonat

tökmag
1 EK. cukor

A tököt megpucoljuk, és egészen apró kockákra vágjuk, majd az 1 dl tejben és az 50 ml tejszínben feltesszük főzni, sózzuk a csipet sóval. Ez nagyjából 5-10 percnél többet nem vesz igénybe. Mikor megpuhult a tök, botmixerrel alaposan összeturmixoljuk.
A 60 ml tejszínt és a mascarponét kézi habverővel kikverejük, majd hozzáöntjük a tökös keverékhez. A cukorból és a vízből egészen halvány karamellt készítünk, majd belecsurgatjuk a tökös-tejszínes masszába. A karamell azonnal összeáll, de ha visszatesszük a tűzre, szépen fel fog oldódni. Folyamatosan keverjük kézi habverővel. Mikor már egynemű, levesszük a tűzről, beleöntjük a 60 ml tejet, majd 1-2 dl-t kiveszünk belőle, és elkeverjük a tojások sárgájával. A tojásos masszát aztán beleöntjük a tökös keverékbe, beleszórjuk a kínai ötfűszerkeveréket, és visszatesszük a tűzre. Folyamatosan kevergetjük, a hőmérséklete ne haladja meg a 82 fokot. Mikor ezt elértük, levesszük a tűzről, és az egy csepp mandulakivonatot is elkeverjük benne. Hagyjuk kihűlni, majd a fagyigépben kb. 15-20 perc alatt megfagyasztjuk.

Díszíthetjük pirított, karamellizált tökmaggal. Ehhez egy serpenyőben szárazon megpirítjuk a tökmagot, közben pedig rászórjuk a cukrot.


Megjegyzések

  1. A fagyit alapból nem szeretem. Kaptam egy meghívást tökfagyi kóstolásra. udvariasságból nem mondtam nemet és megkóstoltam.Fantasztikus volt. Friss, finom, tökös és mennyei... A következő családi összejövetelre meg is rendeltem:)

    VálaszTörlés

Megjegyzés küldése