Sütőtök krémleves

Már korábban is említettem, hogy minden évben alig várom azt az időszakot, amikor nyugodtan ehetek annyi sütőtöklevest, amennyi csak belémfér. Mivel azonban idén sokat késett az igazi hideg, eddig fagyival kellett beérnem. A tegnapi esős idő után azt gondoltam, hogy ma ha törik, ha szakad, én főzök egy jó sütőtöklevest. Mit ad Isten, ma hétágra süt a nap, és 15 fok van. De annyira erős volt bennem az elhatározás, hogy azért is elkészítettem idei első töklevesem. Étteremben már ettem háromszor is, mindegyik finom volt, mindegyik más.
Biztos mindenkinek megvan a maga bevált sütőtök krémleves receptje, nem is kívánom feltalálni a spanyol viaszt. Sokszor én is közben variálok rajta. Van, hogy a vajon átforgatott tökön, alapleven, són és borson kívül semmi nincs benne, és az is nagyon finom.

A legtöbben a sütőtökleveshez először megsütik a tököt. Ha sok az időm, akkor én is betolom előtte a sütőbe, de szerintem legalább olyan finom lesz, ha simán nyersen használjuk fel a levesben. (és sokkal gyorsabb is) Mivel volt itthon hokkaido tökünk is, abban tálaltam az ételt.




Hozzávalók: (2 fő részére)
-1 EK. vaj
-2 hokkaido tök
-500 g sütőtök (én sonkatököt használtam)
-4 dl húleves/alaplé
-1/2 narancs
-1 EK. méz
-gyömbér (kb. 1 cm-es darab)
-só, bors
-frissen reszelt szerecsendió
-egy marék tökmag
-tökmagolaj

A hokkaido tök tetejét levágom, magjait kikanalazom. A sütőtököt meghámozom, és vékony szeletekre vágom, hogy hamar megpuhuljon. A vajat megolvasztom, majd a nyers tökszeleteket rádobom. Hagyom, hogy párolódjon, kicsit meg is karamellizálódik közben. Felöntöm az alaplével, belefacsarom egy fél narancs levét, és belereszelek kb. 1 cm-es darabot a gyömbérből, majd sózom, borsozom. Hagyom, hogy a tökök megpuhuljanak. Mikor ez megvan, beleteszem a mézet is, és botmixerrel alaposan összeturmixolom. A legvégén belereszelem a szerecsendiót.
A tökmagot száraz serpenyőben lepirítom, a végén sózom.

Tálaláskor a levest a hokkaido tökbe töltöm, pirított tökmagot szórok rá, és egy kevés tökmagolajat locsolok a tetejére.

Megjegyzések