Mézeskalács házikó

Eddig egyszer próbálkoztam mézeskalács házikó elkészítésével. Kis cuki, takaros ház lett, de aztán évek teltek el, mire újra éreztem az erőt, hogy igen, idén megint megpróbálom :) A szokásos mézeskalács receptem ide sajnos nem jó, mert az inkább puszedli. És bár nem értek az építészethez, azt azért hamar felmértem, hogy abból nem fogok házat építeni. Éppen ezért egy kicsit keményebb tészta receptje volt az alapanyag, de azért nem ehetetlenül kemény, sőőőőt. A házikó sablonja ez volt, de annyi van fent a neten, mint égen a csillag. 


Hozzávalók a tésztához (ez a mennyiség bőven elég a házra, kb. a fele is elegendő): 
800 g liszt
250 g méz
250 g porcukor
1 csipet só
20 g szódabikarbóna
100 g puha vaj
3 tojás sárgája
kb. 1,5 dl víz 
2 EK mézeskalács fűszerkeverék

Díszítő illetve ragasztóanyag (ez a mennyiség pont elég lett a házra):
1 tojás fehérjéje
220 g porcukor
2 EK keményítő
fél citrom leve

Díszítéshez cukorgyöngy, csillámpor


A tésztához a lisztet a porcukorral és a fűszerkeverékkel összeszitáljuk, majd mehet bele az összes többi hozzávaló is, a vizet apránként öntsük bele. Gyúrjuk tésztává, majd tegyük hűtőbe legalább 2 órára fóliába csomagolva. 

A sütőt melegítsük elő 180 fokra légkeverésre. A tésztát lisztezett deszkán kinyújtjuk kb. 3 mm-re, majd a sablonnal kivágjuk a ház alkatrészeit. A tésztát sütés előtt tejjel nagyon vékonyan kenjük meg, majd süssük szép barnára. (nekem egész pontosan 7 perc kellett). Hagyjuk kihűlni.

Az írókához a porcukrot szitáljuk össze a keményítővel. A tojás fehérjéjét elkezdjük verni a robotgéppel, lassú fokozaton. Fokozatosan, nagyon lassan adagoljuk hozzá a cukros-keményítős keveréket, legvégén a citrom levét. Ezzel az állaggal könnyen lehet díszíteni. Ha esetleg nagyon folyós lenne, szitáljunk csak hozzá még porcukrot, ha pedig sűrű, vízzel lazíthatjuk. Használhatunk eldobható habzsákot kinyomófejjel, de elég a habzsák is, aminek apró lyukat vágunk a végére. Én ezt a habzsákot használtam 2-es méretű díszítőcsővel. 
A cukoríróval tehát bátran díszíthetjük a mézeskalácsot. Ha mázat is szeretnénk (ez van nálam a tetőn a gyöngyök és a "cserepek" alatt), akkor először kell egy kontúrréteg a cukoríróból, hagyjuk megszáradni.  Egy keveset keverjünk el kis vízzel a cukormázból, hogy folyékonyabb legyen (azért ne legyen túl híg), és ezzel töltsük ki a már megrajzolt kontúrt, szépen el fog terülni. Ezt viszont érdemes visszatenni a sütőben 35 fokra kb. 30 percre, hogy megszáradjon, utána erre is bátran lehet díszíteni. 
Ezt a cukormasszát használtam az alkatrészek összeragasztásához is, bőségesen. Nemcsak a szélekre nyomtam, hanem belülre is, nehogy szétessen. Egyelőre úgy tűnik, hogy tart a dolog :)
Díszíteni pedig bármivel lehet, ennek csak a fantázia szab határt.





Megjegyzések